Voittokonseptin ydin – Suomalainen Menestysresepti
Osallistuin S-Ryhmän ja Foodwestin TV-formaatin kuvauksiin Mattila Brosin tuotteiden suunnittelijana. Me voitimme koko kisan – onnea Tero ja Essi Sivula!
Sain kesällä 2022 soiton Mattila Brosin Terolta. Minua oli kuulemma suositeltu heidän uusien tuotepakkaustensa visuaalisen ilmeen suunnittelijaksi. Eikä siinä vielä kaikki, vaan kyseessä olisi S-ryhmän Suomalainen Menestysresepti -ohjelmaan haku.
Olin joskus, jo vuosia aiemmin, ottanut S-ryhmään yhteyttä ja esittänyt toiveen, että Menestysreseptissä tuotaisiin vielä paremmin esille se, mikä on myyntipakkausten merkitys tuotteen menestykselle kauppojen hyllyissä. Ensimmäisinä tuotantokausina pakkauksille ei muistaakseni ollut omaa jaksoa, mutta nykyään sellainen on.
Muuta hyvää vaihtoehtoa ei ollut, kuin vastata Terolle kyllä. Rehellisyyden nimissä tosi-tv-formaattiin osallistuminen hirvitti aika paljon. Itse toimeksianto sen sijaan oli kiehtova ja mieluisa, joten kiinnostuin ja lähdin mukaan.
Ensimmäinen suunnittelupalaverimme pidettiin kesäisessä kahvilassa Helsingissä. Tällöin pakkaussuunnittelun hinta oli jo sovittu ja nimet kirjoitettu alle kuvauslupaan. Empimisestäni huolimatta päiväkirjakamera kävi heti ensitapaamisellamme.
Mattilalle itse tuotteen konsepti oli alusta saakka selvä ja kirkas. Hitaasti ja matalalla lämmöllä kypsytettyä herkullista, paikallista ruokaa, josta savu teki uniikin. Minun tehtäväkseni jäi viestiä pakkausten designilla konseptin ydin mahdollisimman selkeästi ja iskevästi.
Näiden valmisruokien alkuperä ulottuu 1950-luvun Kanadaan, jonne Mattilan perustajaveljeksistä toinen lähti töihin. Sieltä sai alkunsa smokehouse-perinne, joka on kantanut näihin päiviin saakka. Yksi pientä päänvaivaa aiheuttanut asia oli tuotteiden nimeäminen. Mielestäni Suomessa tuotteet kannattaa selvyyden vuoksi nimetä suomeksi. Näissä tuotteissa on kuitenkin niin vahva Pohjois-Amerikkalainen perinne, että päätimme käyttää reseptien alkuperäisiä nimiä.
Näiden pakkausten graafinen suunnittelu nojaa upeisiin tuotekuviin. Halusimme niihin rouheutta ja runsautta maukkaalla tavalla. Kuvat onnistuivat mielestäni hurjan hyvin. Yksinkertainen pakkausilme muodostuu valokuvissa käytetyistä herkullisista elementeistä ja sävyistä, yhdistettynä rouheisiin sanoihin ja fontteihin. Pakkausten takaosissa on hyödynnetty tuotekuvista tuttua leivinpaperia ja siten saatu yhtenäinen ilme ympäri koko kartonkisleeven.
Yksi toive oli, että pakkauksista halutaan mahdollisimman ekologiset. Rasioiksi valikoitui 75 % kierrätetystä muovista valmistettu malli. Täten rasian väri saattaa vaihdella erästä toiseen, riippuen siitä, minkä väristä muovia kierrätykseen on milloinkin sattunut tulemaan. Holkki on nuutattua kartonkia, joka kierrätetään kartonkijakeeseen.