Ikonisten tuotteiden yhdenmukaistaminen ja modernisointi

Valion glögit – pakkausuudistus

Pakkausuudistusksen suunnittelu alkaa nykyisen pakkauksen toimivien osien kartoituksella. Älä muuta pakkauksesi toimivia osia. Erityisesti markkinajohtajan kannattaa tehdä pakkausdesignuudistukset tarkoin harkiten.

Strategisesti hyvin määritelty brändi kestää aikaa. Mitä paremmin suunnittelet brändäyksesi alun perin, sen pienemmillä muutoksilla brändiäsi voi rakentaa ja kasvattaa tulevaisuudessa.

Mikä tahansa visuaalinen ilme kaipaa joka tapauksessa aika-ajoin päivitystä. Valio on erinomainen esimerkki ikonisten brändien luojasta ja niiden pitkäjänteisestä taidokkaasta rakentamisesta.

Pakkausuudistuksessa kartoitetaan aluksi olemassa olevan pakkauksen vahvuudet ja heikkoudet. Tuon työn jälkeen on helppo tehdä uudistuksessa oikeita asioita.

Glögien vintage-kuvitukset höyryävine mukeineen oli elementti, joka haluttiin säilyttää.

Outi Oravainen
DesignCompany
Pakkausuudistuksen myötä myös Hehku tuotiin osaksi Valion glögisarjaa.

Riittävästi nykyistä, ripaus uutta

Tehtäväksemme tässä visuaalisen ilmeen suunnittelussa jäi yhdistellä Valion olemassa olevat hyvin muotoillut brändielementit oikeanlaisiksi kokonaisuuksiksi. Sarjasta haluttiin aiempaa yhtenäisempi ja jouluisen raikas. Jäljelle saivat jäädä tutut ja toimivat värikoodaukset ja vintage-kuvitukset. Tölkkien yläosat saivat ylleen lumisen kimalluksen. Valkoinen joulu on meidän jokaisen toiveissa.

Pakkausten ja painomenetelmien tekniset ominaisuudet on hyvä ottaa huomioon jo suunnittelua aloitettaessa, jotta vältytään ylimääräisiltä kustannuksilta.

Tällaiset nestekartonkipakkaukset ovat oma lajinsa. Niiden painomenetelmissä törmätään helposti moniin rajoitteisiin, jotka pakkaussuunnittelijan on tiedettävä. Painovärejä on yleensä rajallinen määrä. Elementtejä ei siis voi suunnitella millä tahansa väreillä. Vain tietynlaiset kuvat toistuvat näissä pakkauksissa kauniisti. Nämä tekniset mahdollisuudet ja rajoitteet on hyvä ottaa huomioon jo suunnittelun alkuvaiheessa, jotta säästytään turhalta työltä.

Minulla on ollut valtava etuoikeus olla osa Valion Helsingin tiimiä jo kuusi vuotta. Hyvällä yhteistyöllä ja arvostuksella taiotaan parhaat suoritukset.

Glögikuppi nostettiin uudessa designissa arvoiseensa päärooliin.
Ripauksella kultaa pakkauksiin tuotiin joulun ylellisyyttä.
Kaikissa sarjan pakkauksissa toistuvat samat harkitut elementit, jolloin perhe on erittäin näyttävä kaupan esillepanoissa.
Hehku oli ennen tämän projektin käynnistymistä enemmän oma tuoteensa, kuin osa Valion glögisarjaa.
Scroll to Top