Iittalan brändiuudistus
Vahvasti tunnettu ja itsekin omistettu brändi todella asuu ihmisten sydämissä. Iittalan brändiuudistus on saanut osakseen jopa yllättävän paljon huomiota viime päivinä.
Iittalahan muutti kerralla kaiken. Brändivärin keltaiseksi. Kuvamaailman klassisesta tyylistä muotimaailmasta tutumpaan kuvakieleen. Usein uudistuvat mallistot aiempien harvempien ulostulojen sijaan. Ehkä pahimman ryöpytyksen on saanut osakseen nyt poistuva punainen i-tunnus.
Logo, joka pysyy ajassa hyvin pienillä muokkauksilla vuosikymmenestä toiseen, on jonkun kriteeristön mukaan varmasti onnistunut. Viime vuosina trendinä on ollut muokata hyvinkin ikonisia logoja esimerkiksi poistamalla kirjasimista päätteet. Toisin sanoen on siirrytty vanhahtavista Times-tyylisistä fonteista pölkkykirjaimiin. Usein vielä pelkkiin isoihin kirjaimiin, eli versaaleihin.
Tämä ilmiö on näkynyt niin muodin merkeissä, kuin monissa muissakin ikonisissa ja perinteisissä bränditaloissa kosmetiikasta koruihin. Autojen logoja on yksinkertaistettu aivan minimiin. Aiemmin autojen logot olivat monikerroksisia, väreillä ja varjoilla kiillotettuja. Nyt ne ovat usein yksivärisiä ja -ulotteisia.
Yksinkertaistamisen ilmiötä on selitetty mm. sillä, että nykyisin logo esiintyy ensisijaisesti sähköisissä medioissa, kuten somessa. Netissä yksinkertainen toimii parhaiten jo pienen fyysisen kokonsa takia. Minä ennustan, että oikeasti tämä on myös vain ajan ilmiö ja joskus tulevaisuudessa logot taas monimutkaistuvat. Onhan logoista kautta aikain ollut versiot eri käyttötarkoituksiin.
Logojen suurentaminen suhteessa käytettävissä olevaan tilaan on myös yleistynyt. Tyhjä tila designissa on pois muodista. Brändien pääväriksi valitaan nyt usein kirkkaita värejä. Vertaa vaikkapa Iittalan keltainen tai Louis Vuittonin oranssi. Joitain vuosia sitten Louis Vuitton vaihtoi hillityn tummanruskean ja hiekanruskean oranssin ja sinisen liittoon. Tätä ilmiötä voi ainakin osin selittää globaalien brändien halulla menestyä Aasian markkinoilla, jossa minimalismi ei ole niin suosittua, kuin Euroopassa.
On kuitenkin hyvä muistaa, että brändi on todella paljon muutakin, kuin pelkkä logo. Siitä ehkä seuraavassa blogissa.
Ps. Itsekin ajattelen, että jos lasiastia on ostajan mielessä arvokkaampi punaisella i-merkillä, miksi heittää sitä roskiin. Valinnan takaa löytyy kuitenkin paljon monimutkaisempi maailma, kuin voisi äkkiseltään kuvitella.